Polský železniční veletrh Trako jako středoevropská protiváha InnoTransu postupně roste a označit jej za železniční událost roku není vůbec přehnané. Koncem září ve výstavním areálu poblíž gdaňského přístavu měly české firmy výrazné zastoupení a vidět byly i České dráhy. V polské premiéře se představil ComfortJet a světovou premiéru měl také bateriový RegioPanter nové generace.

Hlavní nejen českou událostí na Traku bylo představení inovovaných bateriových RegioPanterů. (Foto: Vít Čepický)
dav

První novinka spojená s českou účastí na Traku se neodehrávala na výstavišti, ale už cestou. Návštěvníci z České republiky se totiž mohli do Gdaňsku vydat přímými spoji Českých drah. Zatímco někteří zvolili denní spoje Baltic expressu, velká poptávka byla rovněž po posílených lehátkách z Prahy až na pobřeží Baltského moře, které ovšem nouzí o cestující netrpí ani mimo veletržní dny.

Ve veletržním kolejišti se dvě česká želízka představila hned vedle sebe. Světovou premiéru tu měl první z patnáctikusové série inovovaných bateriových RegioPanterů pro Moravskoslezský kraj. Oproti dosavadním soupravám z dílny Škoda Group má výkonnější trakční baterie a díky vypuštění jedněch dveří také více míst k sezení. Není divu, že přitahoval velkou pozornost, a výrobce Škoda Transportation navíc na místě avizoval ambice uspět s těmito jednotkami i na polském trhu.

Bateriový RegioPanter v celé své kráse. (Foto: Vít Čepický)
RegioPanter

Dobře známý ComfortJet

Sousední kolej pak patřila Siemensu, jenž v Polsku poprvé představil tzv. Vectrain. Pod obchodním názvem výrobce se neskrývalo nic jiného než řídicí, restaurační a koncový vůz druhé třídy ComfortJetu, soupravy, kterou již dobře známe z našich tratí, a už dnes dělá dobré jméno Českým drahám na tratích i v zahraničí. Další drážní zajímavosti na venkovní ploše patřily převážně polskému železničnímu průmyslu. Největší show s představením nového vozidla předvedla Pesa, která si na odhalení modulární lokomotivy Gama 3.0 pozvala dokonce hudebnice se smyčcovými nástroji, zřejmě s přáním, aby stroje šlapaly jako dobře odladěný orchestr. Pesa pak představila ještě jednotku Elf pro okolí Lodže. I v tomto stroji bylo možno nalézt českou stopu v podobě sedadel Visio firmy Borcad.

Siemens v Polsku poprvé prezentoval na příkladu čelního, restauračního a koncového vozu ComfortJetu koncept Vectrain.(Foto: Vít Čepický)
vectron

Výrazné zastoupení měl i druhý polský výrobce Newag. Prakticky v domácím prostředí se ukázala jednotka Impuls určená pro SKM Trójmiasto, což je trať typu S-bahn mezi městy Gdaňsk, Sopoty a Gdyně. Rovněž od Newagu byla také šestinápravová lokomotiva Dragon 2.

   
 

Za všechna čísla jedno 

Do roku 2035 chce Polsko postavit 1 000 kilometrů nových tratí. Díky odhodlání vlády, finančnímu krytí i široké politické shodě není důvod o tomto ambiciózním plánu pochybovat. Stačí se projet Polskem. Rozsáhlé stavební práce jsou vidět téměř na každém kroku.

 
   

Ačkoli je Stadler firmou švýcarskou, jeden z hlavních výrobních závodů má v polské Siedlci. A právě odsud v nedávné době expedovali jubilejní, tisící jednotku. Modrozelený Flirt, na nějž kulaté výrobní číslo připadlo, míří do Mazovského vojvodství, tedy okolí Varšavy. A společnost mu dělala exportní červená jednotka Flirt pro Trenitalii.

Lokomotiva Newag Dragon 2 se zrcadlí v jednotce Stadler Flirt pro Trenitalii. (Foto: Vít Čepický)
Newag

Ani tramvaje nezůstaly stranou 

Tramvaje na letošním Traku sice tvořily menší část expozice, ale pozornost poutala Škoda 52T pro Prahu. Vystavena byla hned u vstupu na veletrh, návštěvníky vítala z dálky a minout ji tak nemohl opravdu nikdo. Její ambiciózní technické řešení zejména stran nové elektromechanické brzdy, která nahradila hydrauliku, potvrzuje rostoucí sebevědomí plzeňské Škody na poli dodávek moderních vozů pro městskou kolejovou dopravu.

Českou stopu na výstavní ploše hájil mj. stánek Asociace podniků českého železničního průmyslu. (Foto: Vít Čepický)
stanek

Zatímco venkovní expozice prezentovala hotové stroje, uvnitř výstavních hal převažovaly jednotlivé stánky firem zaměřené na prezentace a navazování kontaktů. Českou republiku zastupovala společná expozice ACRI, tedy Asociace podniků českého železničního průmyslu. A vedle ní byly k vidění stánky ČD Cargo, jehož pozice je v Polsku velmi silná, Škody, AŽD, Správy železnic a řady dalších firem. 

Veletrh tradičně doplňuje i bohatý konferenční program, panelové diskuse a neformální debaty o železnici a dopravě. Z nich tentokrát vyčnívalo slavnostní zahájení, na němž nechyběli ani přední polští politici včetně premiéra Donalda Tuska. Ten spolu s ministrem infrastruktury jasně deklaroval silnou podporu železnici, zdůraznil její roli strategického prvku národní bezpečnosti a avizoval významné investice.

 

Text: Vít Čepický

ČD Železničář říjen/2025