Osou putování údolím říčky Desná je železniční trať 291 ze Šumperka do Koutů nad Desnou, dlouhá 29 kilometrů. Nabízí řadu variant trasy nejen pro pěší, ale i pro cyklisty, s výběrem pozoruhodných míst, nabídkou ubytování v malých penzionech i s možností popojet mezi některými zastávkami vlakem nebo na kole, třeba z půjčovny ČD v Zábřehu nebo Šumperku.

Sedačková lanovka v Koutech nad Desnou (foto: Břetislav Koč)
lanovka

Od hlavní tratě odbočuje trať do Šumperka v Zábřehu, kde má hned před nádražím památník legendární cestovatel, dobrodruh, obchodník, polárník i eskymácký náčelník Jan Eskymo Welzl. Ten odtud vyjížděl za arktickými dobrodružstvími. Sochu z pískovce s pózou Welzla podle autentické dobové fotografie vytvořil Stanislav Lach z Olomouce. V Zábřehu je necelé dva kilometry od nádraží i muzeum, kde je dobrodruhovi věnována samostatná expozice.

Celá trasa měří 57 kilometrů.
schéma

Po povodni vstala z mrtvých 

I samotná trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou má svou historii. Roku 1997 postihla údolí Desné povodeň, která smetla a zničila vše, co jí stálo v cestě, trať na několika místech podemlela, odnesla mosty, roztrhla a zkroutila koleje a na jiných místech je pohřbila pod vrstvou balvanů. Prakticky byla na odpis. Obce kolem tratě se však s uvažovaným zrušením tratě nesmířily, založily Svazek obcí údolí Desné, trať opravily, staly se jejími vlastníky a roku 2005 ji zprovoznily s názvem Železnice Desná. Roku 2015 byla elektrifikována. Kromě regionálních spojů až na konečnou jezdí přímé vlaky z Nezamyslic, Olomouce i Brna.

   
 

Psali jsme:

Olomouc: město věží, parků a zážitků

Kroměříž – poklad, který musíte objevit

Po stopách husitů z Malešova do Kutné Hory

Procházka Peklem a okolo Čertovy díry

 
   

Perla celého údolí

U první zastávky za Šumperkem (Vikýřovice u penzionu) lze navštívit Muzeum silnic v objektu (pravděpodobně sýpce) bývalého Krenišovského hospodářského dvora. Najdeme zde stálou expozici mostů, v exteriéru jsou pak zaparkována historická nákladní auta s mechanismy pro údržbu silnic. Symbolem muzea je dobový parní válec pro zhutnění opravovaných silnic.

Ruční papírna ve Velkých Losinách (foto: Břetislav Koč)
papirna

Velké Losiny nabízí doslova pro každého něco. Vedle zámku je to také areál lázní s rozlehlým parkem. Nejznámějším objektem v obci je historická papírna z konce 16. století s živým provozem ruční výroby papíru. Ten si mohou návštěvníci také sami vyrobit.

Vlakem do Zábřehu na Moravě

Z Prahy / Olomouce / Ostravy

 Přímými vlaky EC, IC, Railjet 

Z Brna

 Přímým rychlíkem nebo vlaky EC, IC, Railjet s přestupem v České Třebové


Psali jsme:

Už jste vyzkoušeli plánky stanic v aplikaci Můj vlak?

Nejlevnější jízdenka vždy na dosah ruky v aplikaci Můj vlak

Nezapomeňte na místenky! Vánoční cestování vlaky Českých drah

 

Velkolepé dlouhé stráně 

Konečná stanice Železnice Desná je východištěm do 1,2 km vzdáleného celoročního sportovního areálu. Sedačková lanovka vás odtud vyveze (v letní sezoně třeba i s koly, v zimě s lyžemi) o 270 metrů výš, k východišti turistických tras. Červeně značená cesta stoupá k unikátní horní nádrži přečerpávací hydroelektrárny Dlouhé stráně v nadmořské výšce 1 350 metrů. Elektrárna je ukrytá v masivu hory o 525 výškových metrů níž a využívá tak energetického potenciálu vody v čase špičkové spotřeby, a naopak v čase „přebytků“ elektrické energie v síti čerpají její turbíny vodu do horní nádrže. Je vybavená dvěma Francisovými turbínami s výkonem po 325 MW a stala se jedním ze sedmi divů Česka. 

Oběžné kolo Francisovy turbíny před přečerpávací elektrárnou Dlouhé stráně (foto: Břetislav Koč)
turbína

K přečerpávací elektrárně vede tunel, kterým lze projít. Je to možné jen s rezervací při skupinových prohlídkách organizovaných turistickým informačním centrem v Koutech nad Desnou.

   
 Více se o přečerpávací elektrárně dozvíte na adrese www.dlouhe-strane.cz. 
   

Text: Břetislav Koč

NaCestu